Zelfsturende teams zijn een illusie

Rigide vasthouden aan protocollen en regels is contraproductief. Dat zegt hoogleraar Bas Kodden. Durf daarover het gesprek aan te gaan in de organisatie. Wijs op het beperkte belang van deeltaken en het afvinken van lijstjes, en geeft aandacht aan het bredere perspectief.

Lees meer »

Weerstand. Hoe pak je het aan?

Weerstand is te beïnvloeden en zelfs te voorkomen. De manier waarop je veranderingen aanpakt zijn hiertoe cruciaal en uiteraard afhankelijk van de specifieke situatie. De kunst van het management is om ‘achter’ of ‘voorbij’ de weerstand te kijken om erachter te komen wat de oorzaken zijn van verstorend gedrag. Pas als dit duidelijk is kunnen de juiste maatregelen worden genomen die bijdragen aan de verandering die je door wilt voeren.

Lees meer »

Weerstand. Wat zijn de oorzaken?

Het sturen of bijsturen van een (nieuwe) organisatie en/ of afdeling op resultaat betekent bijna altijd het toepassen van verandermanagement. Organisaties zijn tenslotte continu in beweging. Stilstand is achteruitgang. Van professionele organisaties wordt verwacht dat zij bij de tijd zijn, wendbaar zijn en voortdurend investeren in meetbare kwaliteit. In veranderingsprocessen is vaak sprake van weerstand. Weerstand werd eigenlijk altijd gezien als iets wat er nu eenmaal bij hoort. Lang werd gedacht dat mensen zich van nature verzetten tegen veranderingen. Het zijn met name medewerkers die de meeste weerstand vertonen en dat is een collectief gegeven. En vooral heel vervelend voor managers. Dit inzicht is inmiddels achterhaald omdat het inmiddels duidelijker is wat de meest voorkomende oorzaken zijn van weerstand en hoe je het aan kunt pakken.

Lees meer »